اگزمای پوستی(درماتیت) صورت و دست با نشانه خشکی پوست، قرمزی و خارش

درماتیت آتوپیک (اگزما) بیماری است که پوست را قرمز و خارش ایجاد می‌کند. اگزما در کودکان رایج است اما در هر سنی ممکن است رخ دهد. درماتیت آتوپیک طولانی‌مدت (مزمن) است و به‌طور دوره‌ای بروز می‌کند. اگزما ممکن است همراه با آسم یا تب یونجه باشد. هیچ درمانی برای درماتیت آتوپیک یافت نشده است اما درمان‌ها و اقدامات مراقبت از خود می‌تواند خارش را از بین ببرد و از شیوع بیماری‌های جدید جلوگیری کند. اقدامات مراقبتی در خانه شامل جلوگیری از مصرف صابون‌های خشن، مرطوب نگه‌داشتن مرتب پوست و استفاده از کرم‌ها یا پمادهای دارویی است.

علائم اگزما شامل خارش، قرمز و خشکی ناشی از التهاب است. این علائم بیشتر در کودکان یافت می‌شود گر چه بزرگ‌سالان هم ممکن است به آن مبتلا شوند. اگزما با داروهای خوراکی، کرم‌های استروئید و نوردرمانی درمان می‌شود.

برای معاینه و درمان اگزمای پوستی ابتدا توصیه می‌شود با پزشک متخصص مشورت نمایید تا علت آن مشخص شود و سپس درمان متناسب با نوع اگزما تجویز شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در کلینیک سپید با شماره‌های 02122637408 و 02188945723 و 02166124807 تماس حاصل فرمایید.

علت به وجود آمدن اگزما پوستی چیست؟

پوست سالم به حفظ رطوبت و محافظت از شما در برابر باکتری، تحریک‌کننده و آلرژی‌ها کمک می‌کند. اگزما با تغییرات ژنی مرتبط است که توانایی پوست برای ارائه این حفاظت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگزما اجازه می‌دهد تا پوست شما تحت تأثیر عوامل محیطی، تحریک‌کننده‌ها و آلرژن ها قرار گیرد. در بعضی از کودکان، آلرژی غذایی ممکن است در ایجاد اگزما نقش داشته باشد.

علائم اگزما پوستی چیست؟

علائم و نشانه‌های درماتیت آتوپیک (اگزما) از شخص به شخصی دیگر متفاوت است و شامل موارد زیر می‌شود:

• خشکی پوست
  • خارش، که ممکن است شدید باشد به‌خصوص در شب
  • قسمت‌های قرمز تا قهوه‌ای خاکستری، به‌خصوص در دست، پاها، مچ پا، مچ دست، گردن، سینه، پلک‌ها، آرنج و زانو، و در نوزادان در صورت و پوست سر
  • برآمدگی‌های کوچک که ممکن است هنگام ایجاد خراش باعث ترشح شوند.
  • پوست ضخیم، ترک‌خورده، پوسته‌پوسته‌شده
  • پوست حساس و متورم ناشی از خراشیدگی

درماتیت اغلب قبل از سن 5 سالگی شروع می‌شود و ممکن است تا نوجوانی و بزرگ‌سالی ادامه یابد. در بعضی افراد اگزما به‌صورت دوره‌ای عودمی کند و سپس برای یک دوره زمان، حتی چندین سال، محو می‌شود.

عوامل خطر اگزما

عامل اصلی ابتلا به درماتیت آتوپیک سابقه شخصی یا خانوادگی ابتلا به اگزما، آلرژی، تب یونجه یا آسم است.

اگر اگزما پوستی (درماتیت) درمان نشود

عوارض درماتیت (اگزما) ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اگزما گاهی پیش‌ازاین مشکلات ایجاد می‌شود. بیش از نیمی از کودکان مبتلابه درماتیت آتوپیک در سن 13 سالگی آسم و تب یونجه را نیز تجربه می‌کنند.

بیماری پوستی به نام نورودرمتیت با خارش پوست شروع می‌شود. فرد منطقه را خراشیده است که باعث می‌شود احساس خارش بیشتر شود. درنهایت خاراندن ممکن است تبدیل به عادت شود. این وضعیت می‌تواند باعث ایجاد تغییر رنگ و ضخیم شدن پوست شود.

خارش مکرر که پوست را خراش می‌دهد می‌تواند باعث ایجاد زخم‌های باز و ترک شود که خطر عفونت ناشی از باکتری‌ها و ویروس‌ها، ازجمله ویروس هرپس سیمپلکس را افزایش می‌دهد.

این نوع اگزما به‌ویژه در افرادی دیده می‌شود که کار آن‌ها مستلزم آن است که دست آن‌ها اغلب مرطوب و در معرض صابون‌های خشن، مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده قرار گیرند.

این بیماری در افراد مبتلابه درماتیت آتوپیک رایج است.

چرخه خارش-خراش می‌تواند کیفیت خواب را کاهش دهد.

چگونه اگزما پوستی از سایر بیماری‌ها تشخیص داده می‌شود؟

برای شناسایی درماتیت آتوپیک (اگزما)، تست آزمایشگاهی لازم نیست. پزشک شما با بررسی پوست و بررسی سابقه پزشکی اگزما را تشخیص خواهد داد. او همچنین ممکن است از تست پچ یا آزمایش‌های دیگر برای جلوگیری از سایر بیماری‌های پوستی یا شرایطی که همراه با اگزما است، استفاده کند. اگر مشکوک هستید که یک غذای خاص سبب بروز اگزمای کودک شده است، به پزشک بگویید و درباره‌ی شناسایی آلرژی‌های غذایی سؤال کنید.

درمان به‌موقع اگزمای پوستی

درماتیت آتوپیک می‌تواند پایدار باشد. ممکن است برای ماه‌ها یا سال‌ها برای کنترل آن از روش‌های مختلف استفاده کنید و حتی اگر درمان موفق باشد علائم و نشانه‌ها ممکن است بروز کند. مهم است که اگزما را زود تشخیص دهید تا بتوانید شروع به درمان کنید. اگر مصرف منظم مرطوب‌کننده ها و دیگر مراحل خود-مراقبتی کمک نکنند، پزشک شما ممکن است یک یا چند درمان زیر را پیشنهاد کند:

داروها و کرم‌های زیر به‌کاربرده می‌شود.

پزشک ممکن است کرم یا پماد کورتیکواستروئید تجویز کند. کورتیکواستروئید را بعد از مرطوب کردن پوست طبق دستور پزشک استفاده کنید. استفاده بیش‌ازحد از این دارو ممکن است عوارض جانبی، ازجمله نازک شدن پوست را همراه داشته باشد.
سایر کرم‌های دارویی مانند مهارکننده‌های کالسینوریان - مانند تاکرولیموس و پیمکورولیموس - روی سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارند. آن‌ها توسط افراد بالای 2 سال استفاده می‌شوند تا به کنترل واکنش پوست کمک کنند. بعد از مرطوب کردن پوست آن را طبق دستور پزشک مصرف کنید. هنگام استفاده از این محصولات از نور خورشید قوی اجتناب کنید.

پزشک شما ممکن است یک کرم آنتی‌بیوتیک تجویز کند اگر پوست شما دارای عفونت باکتریایی، درد شکمی یا ترک است. او ممکن است برای مصرف یک داروی خوراکی برای مدت کوتاهی برای درمان عفونت توصیه شود.

برای موارد شدیدتر، پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدهای خوراکی مانند پردنیزون را تجویز کند. این داروها مؤثر هستند اما به دلیل عوارض جانبی احتمالی قابل‌استفاده نیستند.

اخیراً یک بیولوژیک جدید تزریقی (آنتی‌بادی مونوکلونال) به نام دوپلیوماب نیز برای درمان اگزما تائید شده است. این دارو برای درمان افراد مبتلابه بیماری شدید است که به سایر گزینه‌های درمان پاسخ نمی‌دهند. این یک داروی جدیدتر است، بنابراین سابقه طولانی‌مدت در مورد چگونگی کمک به بیمار وجود ندارد. مطالعات نشان داده‌اند که اگر مطابق با تجویز پزشک مصرف شود دارویی ایمن است. این دارو بسیار گران‌قیمت است.

درمان

علاوه بر درمان‌های دارویی روش‌های زیر نیز برای درمان اگزما پوستی استفاده می‌شود.

پانسمان مرطوب

یک درمان مؤثر برای درماتیت آتوپیک شدید شامل بستن ناحیه آسیب‌دیده با کورتیکواستروئیدهای موضعی و باندهای مرطوب است. گاهی اوقات این کار در بیمارستان برای افراد مبتلابه ضایعات گسترده انجام می‌شود، زیرا کار سخت است و نیاز به تخصص پرستاری دارد. همچنین می‌توانید از پزشک خود در مورد یادگیری نحوه انجام این روش در خانه بپرسید.

فتوتراپی

این درمان برای افرادی که یا با درمان‌های موضعی بهبود نمی‌یابند و یا پس از درمان دوباره به‌سرعت عود می‌کند تجویز می‌شود. ساده‌ترین فرم فتوتراپی شامل قرار گرفتن پوست در برابر مقادیر کنترل‌شده نور خورشید طبیعی است.. فرم‌های دیگر استفاده از اشعه UVA و اشعه UVB به‌تنهایی یا همراه با داروها است.
اگرچه فتوتراپی درمانی مؤثر است اما استفاده درازمدت از این روش اثرات مضر، ازجمله پیری زودرس پوست و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست، دارد. به همین علت، فتوتراپی در کودکان کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد و برای نوزادان تجویز نمی‌شود. با پزشک خود درباره جوانب مثبت و منفی فتوتراپی صحبت کنید.

مشاوره

صحبت کردن با یک درمانگر یا مشاور ممکن است به افرادی که از وضعیت پوستشان خجالت می‌کشند کمک کند.

آرامش، تغییر رفتار و سرگذشت

این رویکردها ممکن است به افرادی که مرتباً خارش‌دارند کمک کند.

درمان اگزما نوزادان

درمان اگزما در نوزادان شامل موارد زیر است:

• شناسایی و اجتناب از عوامل تحریک‌کننده پوست
  • اجتناب از دمای بالا
  • نرم کردن پوست کودک خود با روغن، کرم یا پماد

اگر این اقدامات راش را بهبود ندهند یا اگر بثورات به نظر آلوده می‌رسند به پزشک کودک خود مراجعه کنید. کودک شما ممکن است نیاز به داروهای تجویزی برای کنترل بثورات یا درمان عفونت داشته باشد. پزشک شما همچنین ممکن است یک آنتی‌هیستامین خوراکی برای کاهش خارش و ایجاد خواب‌آلودگی توصیه کند که ممکن است برای خارش و ناراحتی شبانه مفید باشد.

شیوه زندگی و درمان خانگی برای درمان اگزما

برای کمک به کاهش خارش و آرام کردن پوست ملتهب، این اقدامات خود مراقبتی را امتحان کنید:

شیوه زندگی و درمان خانگی برای درمان اگزما

یک محصول یا ترکیبی از محصولات که برای شما مؤثر است پیدا کنید. شما می‌توانید روغن حمام، کرم، پماد یا اسپری را امتحان کنید. برای کودک مرطوب کردن پوست دو بار در روز، قبل از خواب با پماد و قبل از مدرسه یک کرم، مناسب باشد.

کرم هیدروکورتیزون بدون نسخه حاوی حداقل 1 درصد هیدروکورتیزون است که می‌تواند به‌طور موقت خارش را کاهش دهد. بعد از مرطوب کردن آن را بیش از دو بار در روزبه منطقه آسیب‌دیده اعمال کنید. ابتدا با استفاده از مرطوب‌کننده، کرم دارویی به پوست کمک می‌کند تا بهتر در پوست نفوذ کند. هنگامی‌که واکنش بهبودیافته است نیز می‌توانید این نوع کرم را در دوز کمتر استفاده کنید تا از عود جلوگیری شود.

گزینه‌ها عبارتند از داروهای ضدالتهابی بدون نسخه (آنتی‌هیستامین‌ها) - مانند سیتی رزین یا فکسوفنادین .همچنین اگر خارش شدید باشد دیفن هیدرامین (بنادریل و دیگران) ممکن است مفید باشد اما باعث خواب‌آلودگی می‌شود، بنابراین بهتر است هنگام خواب مصرف شوند.

زمانی که خارش‌دارید، در عوض خارش روی پوست را فشار دهید. اگر نمی‌توانید خاراندن را متوقف کنید ناحیه را بپوشانید. ناخن‌های کودک را کوتاه کنید و هنگام شب به آن‌ها دستکش بپوشانید.

پوشش ناحیه آسیب‌دیده با باندها به محافظت از پوست و جلوگیری از خراش کمک می‌کند.

در آب وان بلغور جو دوسر و بلغور جو دوسر کلوئیدی - بلغور جو دوسر ریز که برای حمام ساخته‌شده است (بریزید.  10 تا 15 دقیقه در وان دراز بکشید و سپس بلند شوید. درحالی‌که پوست هنوز مرطوب است، مرطوب‌کننده را اعمال کنید.

از صابون چرب و غیر قلیایی استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که صابون را به‌طور کامل شستشو دهید.

هوای گرم و خشک می‌تواند پوست حساس را خشک کند و خارش و لکه را شدیدتر کند. از رطوبت ساز خانگی قابل‌حمل یا ثابت برای اضافه کردن رطوبت به محیط خانه استفاده کنید.

از پوشیدن لباس خشن و تنگ اجتناب کنید تا تحريك را كاهش دهيد. همچنین لباس‌های مناسب را در هوای گرم و یا در طول ورزش برای جلوگیری از عرق کردن بیش‌ازحد بپوشید.

استرس و سایر اختلالات عاطفی می‌تواند درماتیت را بدتر کند. تشخیص آن‌ها و تلاش برای بهبود مشکلات احساسی شما می‌تواند به رفع اگزما کمک کند.

جلوگیری از اگزما

راهنمایی‌های زیر می‌تواند به جلوگیری از بروز درماتیت (اگزما) و به حداقل رساندن اثرات خشکی پوست براثر حمام کردن کمک کند:

• سعی کنید عوامل را که شرایط را بدتر می‌کنند شناسایی کرده و از آن‌ها اجتناب کنید. چیزهایی که می‌توانند واکنش پوست را بدتر کنند عبارتند از عرق، استرس، چاقی، صابون، مواد شوینده، گردوغبار و گرده. قرار گرفتن در معرض این عوامل را کاهش دهید.
  • اگزما در نوزادان و کودکان ممكن است براثر خوردن غذاهای خاصی ازجمله تخم‌مرغ، شیر، سویا و گندم عود كند. با پزشک کودک خود در مورد شناسایی آلرژی غذایی بالقوه صحبت کنید.
  • حمام‌های کوتاه‌مدت یا دوش بگیرید. حمام و دوش را به 10 تا 15 دقیقه محدود کنید و از آب گرم و نه داغ استفاده کنید.
  • استفاده از سفیدکننده در آب وان. حمام کردن با سفیدکننده برای جلوگیری از عود زودهنگام استفاده می‌شود. حمام کردن با سفیدکننده رقیق‌شده باکتری‌ها و عفونت‌های مرتبط را بر روی پوست کاهش می‌دهد. نصف فنجان (118 میلی‌لیتر) سفیدکننده خانگی، نه سفیدکننده غلیظ، به یک وان حمام 40 لیتری (151 لیتر) با آب گرم اضافه کنید. در حدود 10 دقیقه از گردن به پایین یا فقط قسمت‌های آسیب‌دیده پوست را در آب وان فرو ببرید. به هیچ عنوان سر را در آب فرونبرید. حمام سفیدکننده را بیش از دو بار در هفته استفاده نکنید.
  • از صابون ملایم استفاده کنید. صابون‌های ملایم را انتخاب کنید. صابون‌های ضدعفونی‌کننده و صابون‌های ضد باکتری می‌توانند روغن‌های طبیعی بیشتری را حذف کرده و پوست شما را خشک کنند.
  • با دقت خود را خشک‌کنید. پس از حمام کردن، به‌آرامی پوست خود را با یک حوله نرم خشک‌کنید و پوست خود را مرطوب نگه‌دارید.

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است