رفع ریزش موی سر در زنان و مردان ناشی از استرس و اختلالات هورمونی

رفع-ریزش-موی-سر-در-زنان

ریزش مو چه در حد طاس شدن و چه کم‌پشت شدن قابل ملاحضه می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی­ اوقات ریزش مو می‌تواند ناشی از مشکلات سلامتی باشد که لازم است به آنها توجه شود و بعضا در صورت درمان این مشکلات، ریزش مو بخودی خود متوقف می‌شود. اگر ریزش مو مربوط به مشکلات خود مو از قبیل آلوپسی باشد در اینصورت ریزش آن دائمی خواهد بود. معمولا افرادی که از ریزش مو رنج می‌برند به سمت جراحی کاشت مو و محصولات موضعی ریزش مو می‌روند به امید اینکه بتواند شاهد رشد کامل دوباره موهای خود باشند. اما سوال اینجاست که آیا این بهترین راه‌کار برای درمان ریزش مو است؟ اولین اقدام برای حل این مشکل، پیداکردن منشا آن است. بیایید در مورد دلایل واقعی ریزش مو و آنچه برای جلوگیری از آن به شکل طبیعی و رشد دوباره موها می‌توان انجام داد، صحبت کنیم.

در این هیچ شکی نیست که همگی ما دوست داریم موهای پرپشت و سالم داشته باشیم. اگرچه ریزش مو بیشتر در بین مردان شایع است اما زنان نیز تاحدی از این مشکل رنج می‌برند و متاسفانه این مشکل در بین زنان در جامعه امروزی کمتر مقبول است. بدلیل چنین مشکل شایعی در بین مردان و زنان، اصلا جای تعجب نیست که چرا افراد اینقدر جدی بدنبال راه‌های درمان ریزش مو هستند.

در گروه پزشکان سپید با استفاده از روش‌های نوین مانند مزوتراپی، لیزر درمانی و PRP درمان ریزش مو با بهترین خدمات انجام می‌گیرد. جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت می‌توانید با شماره‌های 02122637408 و 02188945723 و 02166124807 تماس بگیرید.

علل ریزش مو

اکثر افراد بطور طبیعی روزانه بین 50 تا 100 تار مو ریزش دارند. معمولا این تعداد ریزش تار مو سبب کم پشت شدن مو بطور قابل ملاحظه نمی‌شود چراکه همزمان با ریزش مو، رشد مو نیز وجود دارد. ریزش مو زمانی رخ می‌دهد که چرخه رشد و ریزش ازهم گسسته شود و یا در صورتی‌که فولیکول مو از بین رفته و بافت اسکار جای آن را می‌گیرد. اگرچه هنوز علت واقعی ریزش مو بطور کامل معلوم نشده‌ است اما معمولا این ریزش ناشی از یکی از عوامل زیر می‌باشد:

ریزش مو ناشی از مشکلات تیروئیدی

ریزش-مو-ناشی-از-مشکلات-تیروئیدی

هم تیروئید کم‌فعال یا یک بیماری پزشکی به نام کم کاری تیروئید و هم تیروئید بیش از حد فعال و یا پرکاری تیروئید می‌تواند باعث ریزش مو شود زیرا هر یک از این موارد موجب عدم تعادل هورمونی می‌شوند.

ریزش مو ناشی از بارداری

عدم‌تعادل هورمونی مخصوصا نوسانات شدید هورمونی ناشی از بارداری و زایمان نیز می‌تواند منجر به ریزش مو شود. بعد از دوران بارداری، هورمون‌ها به زمان نیاز دارند تا به سطح طبیعی خود بازگردند لذا غیرطبیعی نیست که مادران پس از زایمان شاهد کم پشت شدن موهای خود و یا حتی قسمت‌های طاس شده باشند.

ریزش مو ناشی از مصرف دارو

ممکن است که ریزش مو ناشی از عوارض جانبی مصرف برخی از داروها باشد. داروهای رقیق‌کننده خون، قرص‌های پیشگیری از بارداری، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و بلوکرهای کانال بتا و کلسیم همگی می‌توانند از دلایل کم پشت شدن مو و یا طاسی باشند. داروهایی حاوی ویتامین A بیش از حد بنام رتینوئید نیز می‌توانند سبب ریزش مو شوند.

آلوپسی

آلوپسی اصطلاح پزشکی برای ریزش مو است و احتمالا می‌تواند ریزش مو تنها در پوست فرق سر یا تمام قسمت‌های بدن شود. آلوپسی می‌تواند منجر به کم پشت شدن مو، ریزش مو در قسمت‌هایی از سر، طاسی کامل و یا در قسمت‌هایی از سر بصورت موقتی و یا دائمی باشد.

ترومای فیزیکی: شوک به فولیکول‌های مو

زمانیکه بدن فرد تحت فشار زیاد جسمانی است، چرخه طبیعی رشد مو و استراحت از هم گسیخته شده و منجر به ریزش مو، اغلب به شکل کم‌پشت شدن می شود.

ریزش مو بر اثر استرس

اگر در شرایطی پر از تغییر همانند طلاق یا جدایی زندگی می‌کنید در این حالت استرس به وجود آمده می‌تواند باعث ریزش موقتی مو شود اما معمولا به محض اینکه بتوان استرس را کنترل کرد می‌توان شاهد رشد مجدد مو شد.

کمبود رژیم غذایی

تغذیه ضعیف یا رژیم غذایی ناخوشایند و شدیدا محدود می‌تواند منجر به تمام انواع کمبودهای مواد مغذی شود که به نوبه‌ی خود باعث ریزش مو، از کم‌پشت شدن مو تا طاسی در قسمت‌هایی از سر شود.

مراقبت شدید از مو

تلاش برای داشتن موی شیک در واقع ممکن است باعث وارد شدن آسیب جدی و شکستن رشته‌های مو شود که به‌نوبه خود منجر به ریزش و کم‌پشت شدن مو می‌شود.

ریزش مو ناشی از عفونت

شماری از عفونت‌ها و بیماری‌ها می‌توانند موجب ریزش مو شوند. عفونت عامل تب شدید، عفونت قارچی پوست و عفونت‌های باکتریایی همچون سفلیس همگی ممکن است از علل طاسی یا کم‌پشت شدن مو باشند. درمان عفونت عامل ریزش مو می‌تواند سبب رشد مجدد مو و پیشگیری از ریزش مو در آینده شود.

علائم ریزش مو

ریزش مو می‌تواند بنا به علت آن به شکل‌های مختلفی نمایان شود. ممکن است ریزش مو بطور ناگهانی یا تدریجی رخ داده و بر روی پوست فرق سر یا تمام بدن تاثیر بگذارد. برخی از ریزش‌های‌ موی موقتی و برخی دیگر دائمی هستند. علائم و نشانه‌های ریزش مو عبارتند از:

این نوع ریزش مو شایع‌ترین نوع ریزش مو است که با بالارفتن سن هم مردان و هم زنان را تحت تاثیر قرار می­‌دهد. غالبا مو در بین مردان شروع به پس کشیدن از قسمت پیشانی به شکل M می‌کند. معمولا زنان خط رویش مو در پیشانی خود را حفظ می‌کنند اما موی سرشان در این قسمت پخش می‌شود.

طاسی در برخی از افراد به شکل خفیف، نقاطی به اندازه سکه رخ می‌دهد. معمولا این نوع ریزش مو تنها بر روی پوست فرق سر تاثیر می‌گذارد اما گاهی‌اوقات ممکن است این طاسی در ریش یا ابروها نیز اتفاق بیفتد. در برخی از موارد ممکن است که پوست فرد قبل از ریزش مو دچار خارش و یا درد شود.

یک شوک جسمانی یا عاطفی می‌تواند سبب ریزش مو شود. در این شرایط به هنگام شانه‌کردن و یا شستن مو و یا حتی با کشیدن آرام یک مشت تار مو بیرون بریزد. این نوع ریزش مو معولا باعث کم‌پشت شدن مو بطور کلی و نه طاسی در برخی قسمت‌ها شود.

بعضی از عارضه‌ها و درمان‌های پزشکی از قبیل شیمی درمانی برای درمان سرطان سبب ریزش مو در کل بدن می‌شوند. این موارد معمولا مو مجددا رشد می‌کند.

این وضعیت نشانی از کرم سلولی است. این وضعیت ممکن است همراه با موهای شکسته، قرمزی، تورم و گاهی اوقات خارش باشد.

راه‌های درمان ریزش مو

تاکنون روش‌های بسیاری برای درمان ریزش موی سر بکار برده شده‌است. در این بخش به برخی از روش های رایج اشاره می‌شود:

مصرف دارو

مصرف-دارو

درمان اشکال مختلف ریزش مو تنها از موفقیت نسبی برخوردار است. سه دارو از شواهدی برای موثر بودن آنها در کمک به ریزش مو در مردان برخوردار هستند که این سه دارو عبارتند از: فیناستراید، دوتاستراید و مینوکسیدیل. این داروها به جلوگیری از ریزش بیشتر مو کمک می‌کند و تاثیری بر رشد مجدد مو ندارند. در صورتی که ریزش مو شدید بوده و یا خواستار رویش مجدد مو بعد از 12 ماه هستید بایستی این سه دارو را باهم مصرف کنید. سایر داروهایی که در ریزش مو موثرند عبارتند از: کتوکونازول، و درمان دارویی ریزش موی آندروژنی و ژنتیکی در زنان مبتلا به آلوپسی شامل اسپیرولولاکتون و فلوتامید می‌باشد. مصرف ترکیبی از فیناستراید، مینوکسیدیل و کتوکونازول به مراتب موثرتر از مصرف جداگانه آنهاست.

درمان ریزش مو به روش لیزر درمانی

درمان-ریزش-مو-به-روش-لیزر-درمانی

هدف تولیدکنندگان این دستگاه‌های لیزری از ساخت آنها برای مصارف خانگی جهت تلاش برای نشان‌دادن کارآیی این دستگاه در بازسازی مجدد مو است. نظریه مقبول بین مردم این است که این شیوه درمانی جریان خون به پوست فرق سر را افزایش داده و فولیکول­‌های مو را تحریک و ترغیب به رشد مجدد مو می‌کند. همچنین کارشناسان معتقدند که لیزر سلول‌های پیرشده را جوان کرده و به رشد دوباره مو کمک می‌کند. موارد آلوپسی آرئاتا، اعتقاد بر این است که لیزرها باعث کاهش التهاب شده و در نتیجه رشد سالم موها را افزایش می‌دهند.

این شیوه درمانی برای تمام افرادی که از ریزش مو رنج می‌برند مناسب نیست. در واقع بجای اینکه هزینه‌های گزافی برای درمان‌های گرانقیمت یا خرید ابزاری برای مصرف خانگی بپردازید بهتر است ابتدا حتما با پزشک خود صحبت کنید. برای مثال، اگر ریزش مو ناشی از مشکلات تیروئیدی و یا کمبود سطح آهن باشد در این‌گونه مواقع لیزر درمانی نمی‌تواند کمکی به ریزش موی شما بکند. علائم ریزش مو تا زمانیکه پزشک علت آن را تشخیص نداده و درمان آن را شروع نکرده باشد کماکان ادامه پیدا می‌کند. ریزش موی ژنتیکی (معروف به الگوی طاسی یا آلوپسی آندروژنتیک یا آندروژنیک) نوع اولیه ریزش مو است که لیزر درمانی می‌تواند بطور بالقوه آن را درمان کند. همچنین تعداد محدودی از مطالعات نشان می‌دهد که ممکن است لیزر درمانی در موارد آلوپسی آرئات تاثیرگذار باشد. با این وجود، عوامل دیگری نیز وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند. پزشکانی که از LLLT برای درمان ریزش مو مردان و زنان استفاده می‌کنند متوجه شده‌اند که لیزردرمانی در درمان افرادی که دارای ریزش موی شدید هستند تاثیربخشی کمتری دارد. لیزردرمانی بیشترین تاثیر را در درمان افراد با ریزش مو متوسط دارد.

بطور خلاصه می‌توان گفت که لیزر درمانی در برخی از موارد موثر و در برخی دیگر ناکارآمد است. علاوه بر این، ظاهرا هیچ نوع لیزر ایده‌آلی برای استفاده، هیچ طول موج عالی برای رسیدن به نتایج مطلوب وجود ندارد و هیچ سند ثابت شده‌ای درباره طول مدت درمان و تعداد دفعات استفاده از آن در دسترس نیست. از این رو اصلا جای تعجب نیست که نتایج حاصل از لیزر درمانی مخصوصا نتایج به اشتراک گذاشته شده توسط مردان و زنانی که از دستگاه‌های مصارف خانگی استفاده کرده‌اند، متفاوت است.

استفاده از مزوتراپی در ریزش مو

استفاده-از-مزوتراپی-در-ریزش-مو

مزوتراپی یک سیستم تحویلی موثر وابسته به زمان است که می‌تواند باعث بهبود گردش خون، کاهش التهاب، خنثی شدنDHT اضافی،  تحریک کلاژن و افزایش اندازه فولیکول می‌شود تا ریزش مو را متوقف کرده و رشد مو را تحریک‌کند. مدت زمان لازم برای انجام این روش درمانی توسط متخصص باتوجه به اندازه محدوده تحت درمان بین 10 تا 30 دقیقه است. حداقل تعداد جلسات لازم برای تحریک رشد مو 10 جلسه است. توصیه ما این است که در دو سه ماه اول درمان با یک دوره فشرده هر دو هفته یکبار شروع کنید. به مرور زمان می‌توان از تعداد دفعات آن کم کنید و می‌توان ظرف مدت 2 تا 3 ماه می توان شاهد نتایج جوانسازی مو شد. به منظور حفظ نتایج معمولا باید هر دو یا سه ماه یکبار تحت این شیوه درمانی قرارگرفت.

درمان ریزش مو با PRP

درمان-ریزش-مو-با-PRP

پلاسمای غنی از پلاکت یا همان PRP یک روش نوین و غیرجراحی برای درمان ریزش مو و بازسازی مو در بین زنان و مردان است. در تزریق پی‌آرپی از سلول‌های خونی خود بیمار به‌نوعی استفاده می‌شود که تنها سلول‌های غنی‌شده حاوی انواع مختلفی از پروتئین باقی‌می‌ماند. در این روش خون را در داخل سانترفیوژ چرخانده و پی‌آرپی را جداکرده و سپس آن را از سایر خون حذف می‌کنند. سپس غلظت این پلاکت‌ها به 3 برابر مقدار طبیعی خون می‌رسانند. بعد از اینکار، سلول‌های خونی را در محل موردنظر در پوست فرق سر تزریق می‌کنند. نه قبل و نه بعد از تزریق نیازی به هیچ دارویی نیست. پی‌آرپی حاوی عوامل رشد است که فولیکل‌های مو را تحریک می‌کند. از پی‌آرپی باتوجه به مقدار رشد موی مورد نیاز می‌توان هرماه استفاده کرد. پی‌آرپی راه‌حل بسیار خوبی هم برای مردان و هم زنان است، مخصوصا زمانی‌که استفاده از جراحی کاشت مو مقدور نیست. تزریق پی‌آرپی می‌تواند رشد موی تازه را در مردانی که از آلوپسی آندروژنتیک (مشهور به الگوی طاسی در مردان) و زنانی که از الگوی طاسی در زنان رنج می‌برند، تحریک کند. در این روش درمانی تنها چند مرحله تزریق به قسمت فرق سر یعنی قسمت کم‌پشت شده‌ی مو مورد نیاز است. تعداد جلسات درمانی در این روش سریع بوده و نیازی به استراحت و عدم‌کار کردن نیست. برای یک دوره درمانی چهار ماهه و هر ماه یک مرحله درمان برنامه‌ریزی‌کنید. ممکن است نتایج حاصل از درمان بلافاصله و یا بعد از گذتش چندین ماه قابل‌مشاهده باشند.

کاشت مو برای درمان ریزش مو

کاشت-مو-برای-درمان-ریزش-مو

کاشت مو نوعی پیوند پوست است که امکان رشد مجدد مو را از طریق برداشتن مو و پوست از قسمت‌هایی از سر و کاشتن آنها در قسمت‌های دیگری از آن را فراهم می‌کند. جراحی کاشت مو روشی موثر و دائمی برای درمان ریزش مو است. کاشت مو شامل هزینه‌های بالا و دوره بهبودی قابل‌ملاحظه‌ای می‌باشد. در اکثر موارد، کاشت مو مستلزم اجرای چندین روش درمانی دیگر در طول زمان است تا بتواند بهترین نتایج ممکن را به همراه داشته باشد. از همین رو، معمولا کاشت مو تنها در صورتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که سایر روش‌های درمانی ریزش مو کارساز نبوده باشند.

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است